Przedstawiciel licznej rodziny odtwarzaczy tej firmy, zbudowany na bazie tej samej płyty, układów scalonych i napędu.

sony cdp 591

sony cdp 591

W środku sporo wolnego miejsca, można więc pokusić się o dodanie choćby nowego zasilacza dla stopnia wyjściowego (również, o ewentualne wylutowanie i odsunięcie od płyty głównej fabrycznego transformatora sieciowego).

sony cdp 591
W modelu tym zainstalowano bardzo popularny laser KSS-240A, szeroko stosowany przez wiele firm, min. przez ACCUPHASE, ARCAM, COPLAND, DENON, ONKYO, WADIA. Przy okazj prac warto przeczyścić soczewkę i mechanizm napędu, usuwając różne włosy, kurz itp. Dobrze jest też dokładnie umyć metalowy pręt prowadnicy (nie natłuszczać go! – napęd stanie się wrażliwy na drgania).

Poniżej: płyta główna w stanie fabrycznym, widok z obu stron.

sony cdp 591

sony cdp 591

Jako OPA wyjściowe producent zastosował TL082 i NE5532.

sony cdp 591

Poniżej fotografie płyty w trakcie modyfikacji. W zasilaniu wstawione Panasonic FC, Jamicon, Philipsy, w części cyfrowej Oscony, wszystkie zostały zbocznikowane kondensatorami 100nF (od spodu płyty). Kondensatory „odkłócające” wokół OPA zmienione zostały na WIMY, a jako wyjściowe zastosowano Nichicon Muse bipolarne. Pod wzmacniacze operacyjne wlutowano precyzyjne podstawki, co umożliwia ich swobodny dobór.

sony cdp 591
Przewody biały i zielony to przygotowane wyprowadzenia do podpięcia SPDIF (szczegóły niżej).

sony cdp 591

Procesor dźwięku CXD2500 na nóżce 60 ma wyjście cyfrowe. W tym modelu jest ono zablokowane podpięciem nóżki 59 (sygnał MD2) do masy, wystarczy jednak podłączyć je do +5V aby sygnał cyfrowy pojawił się na wyjściu DOTX. By tak się stało musimy przerwać (wylutować) zworę oznaczoną na poniższej fotografii „x”, a do punktu wskazanego strzałką (nóżka 59) podać sygnał „H”, czyli +5V. Teraz, analizując przebieg ścieżki od nóżki 60, znajdujemy dogodny punkt do pobrania sygnału DIGI OUT (najbliżej tylnej ściany obudowy, gdzie będzie zamontowane gniazdo RCA; warto w puste miejsca na płycie, oznaczone R305 i R381 wstawić zwory – w ten sposób „podjedziemy” z sygnałem aż do krawędzi PCB).

sony cdp 591

Teraz można przygotować punkty do podpięcia przewodów z nowego zasilacza dla stopnia wyjściowego odtwarzacza.
Poniżej widać jak to zrobić. Zworę oznaczoną „X” trzeba wylutować, a ścieżkę w miejscu wskazanym przez strzałką przeciąć, w ten sposób odłączymy oba wzmacniacze operacyjne od zasilania „fabrycznego”. W miejsca te wlutujemy odpowiednio grube kawałki srebrzanki, do których podłączymy przewody z nowego zasilacza.

sony cdp 591

Tak to wygląda od strony elementów:

sony cdp 591

Poniżej widać przygotowany zasilacz, dostarczający odpowiednich napięć. Zastosowano w nim trzy dławiki 100uH (po jednym na każdym wyprowadzeniu z transformatora po stronie wtórnej), a także szybkie diody prostownicze.

power supply 1

power supply 1

Zasilanie podłączone:

sony cdp 591

sony cdp 591
Odtwarzacz w czasie testów (widać także matę wygłuszającą).

sony cdp 591
Na tylnej ścianie umieszczono dodatkowy włącznik sieciowy, umożliwiający faktyczne odłączenie urządzenia od sieci, bowiem model ten ma tylko funkcję „standby”, a więc zasilacze są ZAWSZE pod napięciem.

sony CDP 590
Z lewej, nowe gniazdo RCA (Neutrik) – DIGI OUT, z prawej wyłącznik sieciowy (tu w pozycji „włączony”).

sony cdp 591
Dodatkowo, pod klawiszem POWER umieszczona została niebieska dioda LED, baaaardzo dyskretnie przypominająca, że warto użyć wyłącznika z tyłu by nie sprawiać zbytniej radości inkasentowi z „elektrowni”, o bezpieczeństwie np. na czas dłuższego wyjazdu z domu, nie wspominając.

Przed modyfikacjami brakowało detali i przestrzeni, dźwięk bez emocji.
Teraz nabrał dynamiki, wyostrzenia, a poprawa przestrzeni dopełniła całości.

Aktualizacja strony: 11.11.2015.

kontakt mail:
info@goldfinch-mod.eu